حساسیت به بدلیجات

حساسیت به جواهرات یکی از علل شایع آلرژی های تماسی است. بیشتر حساسیت به طلا و جواهر ناشی از فلزات نیکل و کبالت است که در ساخت آلیاژهای فلزات گرانبها استفاده می شود. در جواهرات ارزان قیمت ، نیکل اغلب در فلز پایه استفاده می شود که سپس با طلا یا نقره اندود می شود. بسیاری از افرادی که معتقدند به طلا و جواهر نقره و سایر بدلیجات حساسیت دارند ، در واقع به نیکل حساسیت دارند ، که ممکن است در ساخت جواهرات و بدلیجات برای سفید کردن و تقویت قطعه استفاده شده باشد. حساسیت به بدلیجات و جواهرات در کالاهایی که حاوی نیکل هستند و با پوست تماس دارند ظاهر می شود. شایع ترین محل های حساسیت عبارتند از لاله گوش ( گوشواره) ، انگشتان دست (حلقه ها) و اطراف گردن (گردنبند).
مناطق آسیب دیده به شدت خارش می یابد و ممکن است قرمز و تاول زده شود.

گاهی اوقات حتی این حساسیت مناطقی را که با جواهرات در تماس نیستند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به ویژه دست ، تحت تأثیر قرار می گیرد. پومفولیکس نوعی تاول دست است که در افرادی با سابقه حساسیت به جواهرات شایع است و ممکن است به دلیل تماس با منابع دیگر نیکل مانند سکه و کلید نیز باشد.

چگونه می توان فهمید که بدلیجات حاوی نیکل هستند؟

با نگاه کردن به یک جواهر یا بدل تعیین اینکه آیا حاوی نیکل است یا خیر بسیار دشوار است. باید تصور کرد که تمام جواهرات فلزی مقداری نیکل در خود دارند مگر اینکه از فولاد ضد زنگ (استیل) ساخته شده باشند ، یا از طلای 18 یا 24 عیار ، نقره استرلینگ یا پلاتین خالص باشند.

آلرژی به جواهرات چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

آلرژی تماسی به جواهرات فلزی ممکن است در هر سنی ایجاد شود. در بیشتر موارد ، این به دلیل حساسیت به نیکل یا کبالت است و پس از بروز ، سالها ادامه می یابد و اغلب مادام العمر است. برخی از افراد در اثر تماس کوتاه مدت با اقلام حاوی نیکل دچار آن (که به آن اگزما نیز می گویند) می شوند ، در حالی که برخی دیگر نیز پس از سالها استفاده و بدون هیچ مشکلی ناگهان دچار جوش در محل استفاده می شوند. که معمولاً همان مکان استفاده پوستی که در تماس با فلز است محدود می شود.اما در موارد شدیدتر می تواند گسترش بیشتری پیدا کند.

حساسیت به نیکل در زنان شایع تر است ، احتمالاً به این دلیل که آنها بیشتر از مردان از جواهرات و بدلیجات استفاده می کنند ، اگرچه این امر در حال تغییر است. در حالی که حساسیت به نیکل شایع ترین حساسیت به جواهرات است ، حساسیت به سایر فلزات مورد استفاده در بدلیجات نیز امکان پذیر است. با این حال ، این نوع حساسیت بسیار نادر است.

آیا حساسیت به بدلیجات و جواهرات درمان دارد ؟

درمان حساسیت به بدلیجات و جواهرات مستلزم استفاده نکردن از موارد حساسیت زا می باشد و درمان دیگری ندارد.

چگونه از حساسیت به بدلیجات و جواهرات جلوگیری کنیم ؟

اگر به بدلیجات و جواهرات حساسیت دارید ، متخصص پوست می تواند یک تست روی پوست شما انجام دهد تا مشخص شود آیا به فلز حساسیت دارید یا خیر. هنگامی که حساسیت شما به نیکل یا کبالت تأیید شد ، اجتناب از تماس با آن فلز ضروری است.

نکات زیر ممکن است هنگام خرید جواهرات مفید باشد:

آلیاژهای جایگزین مانند استیل ، پالادیوم ، نقره و سایر فلزات سفید موجود هستند ، اما آلیاژهای پالادیوم گرانتر از آلیاژهای نیکل هستند. آلیاژهای طلای سفید با عیار بالا بسیار مقاوم تر از نقره خالص یا نقره است.

به دنبال جواهراتی باشید که حساسیت ندارند ، یعنی از استیل (فولاد ضد زنگ) ، طلای 18 عیار ، نقره ، پالادیوم ، رادیوم یا پلاستیک پلی کربنات ساخته شده باشند.

اگر باید گوشواره هایی حاوی نیکل استفاده کنید، حتما روکش پلاستیکی مخصوص گوشواره را نیز اضافه کنید .

اگر حلقه ازدواج یا زیورآلات دیگری که روزانه می پوشید دارای نیکل است ، می توانید از جواهرساز بخواهید با پالادیوم و یا آب طلا آن را آبکاری کند. با این حال ، این پوشش در نهایت از بین می رود و نیاز به آبکاری مجدد دارد.

 

 

 

چرا بدلیجات از جنس استیل را انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
Close علاقه های شما
مقایسه کالا (0 کالاها)
مقایسه کالا
مقایسه کالا
مقایسه کالا
مقایسه کالا
دسته بندی ها